torsdag, oktober 11

Att jobba är min fritid.

Idag jobbade jag på gamla goda Oslo Kongressesenter igen - det var längesen jag var där (eller just det ja, jag var ju där i fredags). Lunchservering, och allt var som det alltid varit. Någon stressade allt för mycket, någon stressade allt för lite. "Så kul att se dig! Jag har inte sett dig på hela dagen, kom du hit nu?" sa denne någon som är han som alltid stressar. "Nej men jag har sett dig hela dagen" sa jag och hade gått förbi honom cirka minst fem gånger, ögonkontakt inkluderat. 

Vid pådukning rullade tomaterna vilt av från tallrikar, vid avdukning kastade sig bestick utan fruktan ner mot golvet; Kände mig således lite orutinerad. Olga sa "You're a nice girl" när vi förberedde för gästerna och jag utförde mina tillskrivna uppgifter. Det gjorde min dag! Vidare behövde jag inte lyfta tunga saker, eftersom "he is man, he can take it. You are girl, you don't have to take heavy things". Härlig dam det där - först kallade jag henne Svetlana, med den lama ursäkten att "jag chansade".


Sen kunde Maria och jag lyxa till det med en afterwork-kaffe innan hon skulle på nästa jobb - dubbelarbetande och duktig! För min egen del drog jag hem och läste tyska (viktigt med ämnesvariation i vardagen). Var dag måste innehålla ett par timmars plugg. Minst. Det är beroendeframkallande, klarar mig inte utan det. Skämt å sido; Jag är skittrött på det. Har studerat hårt ända sen terminen började och snart drar examensperioden igång (=INTE något mindre plugg så att säga). Tyckte att det var så enkelt första året jag gick, eller kanske var jag lyckligt ovetande (?!). Nu däremot, satan vad jag går in för det; Vad är det som pluggar och pluggar, men aldrig kommer till dörren? - Det är jag.


Jag har inte tid med det här, mors.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar