söndag, oktober 14

"Mig själv" på Facebook.


På många sätt är sociala medier en förlängning av våra ordinära sociala liv, och olika medier fyller olika slags behov. Utvecklingen inom sociala medier skapar nya kanaler som vi alla borde ta del av - tänk så mycket kunskap och glädje det finns att hämta där ute! Självklart finns det negativ information också, de flesta element kommer med motpoler - yin och yang, gott och ont, Askungens fairy godmother och den vidriga styvmodern.. 


Genom en examensuppgift på skolan ska vi utforma en "Kommunikationsplan" för en organisation som önskar etablera sig inom sociala medier och på så sätt sprida sin vision bland målgruppen. Målet - som ju är den egentliga meningen och vad som är så smått fantastiskt med dessa medier, är att organisera sig på ett sätt som innebär att den information man är intresserad av kommer till en själv, utan att man behöver rota igenom hela höstacken för att finna sin nål. Sociala medier är därför ett fint redskap att ha till hands då man plöjer informationsåkern där ute.


Hur bygger vi oss själva och hur använder vi redskapet sociala medier var dag? Hur mycket tanke lägger vi ner på hur vi uppträder på exempelvis Facebook? Hela idén med Facebook är att bygga nätverk och att hålla sig uppdaterad om sin omvärld. Men vad händer när dessa nätverk och bekantskapskretsar utvecklas till något mer än vad som anses som "normal kommunikation" - hur många av dina Facebook-vänner är du vän med? "Vän" som i på riktigt. Vän som i någon du faktiskt träffat och konverserat med. Och vad är okej, men ännu viktigare INTE okej, att posta för allmän beskådan? 


I arbetet med att skapa sitt eget varumärke är det lätt att förlora sig själv, eller åtminstone framstå som att man har gjort det. Hur många gånger har man inte suttit där framför skärmen och tappat hakan över vad folk skriver och förundrats över alla de smaklösa bilder som florerar på news feed:en? Alla bygger vi oss - i mer eller mindre grad, via Facebook. Hur vi presenterar vårt eget varumärke genom text och bild ger andra tillfälle att skapa sig en uppfattning om hur vi är - eller snarare hur vi är inom det sociala mediet. Bilden av oss på Facebook smittar över på uppfattningen av oss som "verkliga" personer. Kanske tror man att man redan vet hur någon är och har bestämt detta innan man ens möter personen? - Ett första intryck har redan gjorts via Facebook, och som vi alla vet - man får bara ett första intryck.

1 kommentar:

  1. Jeg tror du har et veldig godt poeng og tror det er mange som hadde vært tjent med å ha et mer bevist forhold til konsekvensene av sin digitale profil :) Du skriver et godt blogginnlegg, som viser både egne refleksjoner og gode poeng som gjør det verdifult for dine lesere. Fortsett sånn! :)

    SvaraRadera